Naučte sa správne komunikovať a rozumieť ľuďom

15.09.2014 10:57

Naučte sa správne komunikovať a rozumieť ľuďom

22FEB

1003780_517196671669138_979404226_nVedeli ste, že keď s niekým komunikujete, tak 7% z toho, čo vytvára našu komunikáciu, sú slová, 38% tón hlasu – farba, hlasitosť  a  až 55%  je reč tela – teda postoj, žmurkanie, dýchanie a gestá?

Vedeli ste, že nemôžete nekomunikovať? A aj keď ste ticho a len sedíte, aj vtedy komunikujete?

Ale ako komunikovať tak, aby to bolo správne? Čo je správna komunikácia? Každý z nás považuje za správne niečo iné. Komunikáciou totiž vždy ovplyvňujeme druhú stranu a je na nás, či pozitívnym, alebo negatívnym spôsobom. V tomto máme na výber.

Poviem príklad. Stretol som známeho a ten mi porozprával, ako mu auto zrazilo psa. Opisoval, akou rýchlosťou auto šlo, zvuky pri brzdení auta, zvuky počas zrážky, ako pes vyzeral pred tým,  než bol zrazený, a aj to, ako mu pes bude chýbať. Samozrejme, že si neuvedomoval, že tým pádom akoby vkladal obrazy do mojej hlavy a manipuloval mojimi pocitmi. Samozrejme, že on to nebral ako manipulatívne a ani 99% obyvateľstva, ktoré používa komunikáciu v tom obmedzujúcom zmysle.

Následne po tom mi zazvonil telefón a na druhej strane mi volala moja klientka, ktorú koučujem, a tá ma pozývala na koláč, ktorý práve dopiekla. Nezabudla dopovedať, že celý jej byt rozvoniava a ani to, s akou láskou ten koláč piekla. Podotkla, že v koláči sú jahody z jej záhrady a ona vie, že jahody priam zbožňujem. To bol príklad toho, ako komunikáciou dokážeme niekoho pozitívne ovplyvňovať.

Za posledných pár mesiacov sledujem ľudí a pozerám sa na nich inak. Nemám na mysli to, či je niekto vysoký či nízky, bohatý alebo chudobný, ale napríklad to, že si všímam, ako ten človek dýcha. A podľa intenzity jeho dychu sa snažím dýchať aj ja. Niekto dýcha zhlboka. Môžeme dokonca vidieť,  ako sa  mu pri dýchaní  brucho pohybuje hore a dolu. Niekto naopak dýcha pomaly, pokojne.

V NLP tomu hovoríme byť s niekým v RAPORTE. A byť s niekým v raporte je úžasné. Nie nadarmo sa hovorí, že keď sú si ľudia podobní, majú sa radi. Byť v raporte s obchodným partnerom vám prinesie uzatvorený obchod.

 

Ako to vyzerá, keď s niekým nie ste v raporte?

Možno mi dáte mnohí  za pravdu, že keď si s partnerom vymieňate  názory alebo vás rozčúli kolega, hádate a škriepite sa s niekým, tak sa vám pravdepodobne zmení farba kože – sčervenáte minimálne na tvári.

Je pravdepodobné, že keď sa s niekým hádate, tak hovoríte rýchlo. Zvýši sa vám tep a tlak vám stúpne na 200. A druhá strana? Úplný opak. Úplne pokojná a to nás niekedy ešte viac rozčúli. To je príklad, ako nebyť s niekým v raporte.

Raport sa vytvára zladením a zrkadlením.

Keď ste s niekým v raporte, napr. ak ste na obchodnom stretnutí a človek, s ktorým rokujete, má preloženú nohu, preložte si ju aj vy. Keď má niekto zalomené ruky, zalomte si ich aj vy. Ak pri vysvetľovaní gestikuluje príliš rukami – robte to isté úplne prirodzene. Takýto človek bude mať pocit, že mu dokonale rozumiete, a tým pádom ste pre toho človeka dôveryhodným obchodným partnerom. Okrem toho, že ste sním v raporte, je obrovský predpoklad, že s takýmto človekom obchod uzavriete.

Keď sa s niekým rozprávam, všímam si, akým smerom sa dotyčný pozerá. V NLP tomu hovoríme reprezentačné systémy. Je nutné si uvedomiť, že všetci používame všetky reprezentačné systémy. Ale jeden z nich býva tým hlavným – riadiacim. U niekoho vyčnieva výrazne nad ostatnými, u niekoho nie.

Reprezentačné systémy sú tri. Podľa nich sa radíme do jednotlivých skupín. Je to spôsob, akým používame náš svet. Teda vizuálny, audio a kinestetický.

Napríklad viem, že keď človek, ktorý pozerá smerom hore v situácii, keď si chce na niečo spomenúť, tak viem, že z hľadiska NLP  je to človek vizuálny a vizuálny človek najprv vidí obraz.  Naopak, ak je niekto kynestecký, tak mu môžem vysvetľovať, ako ho mám veľmi rád, ale kynestetický človek to potrebuje najmä cítiť. Je to človek, ktorý má rád dotyky, objatia.

Preto je fajn, keď s niekým diskutujete na dôležitú tému, aby ste sa na dotyčnú osobu naladili  aj cez jeho preferenčný kanál, či už audio, vizuálny, alebo kynestetický. Naučte sa ľuďom rozumieť podľa toho, či hovoria v obrazoch, vo zvukoch, alebo v pocitoch.  Správnou komunikáciou dokážeme vyriešiť viac, ako si dokážeme predstaviť. Správnou komunikáciou a správnym naladením  na druhého vieme zlepšiť vzťahy a dosahovať magické výsledky.

Aký pozitívny vplyv to bude mať na vašu komunikáciu, či už v práci, alebo v biznise?

Pokiaľ sa Vám tento článok páči, kliknite na “Páči sa mi”, alebo ho zdieľajte so svojimi priateľmi. Ďakujem